Algemeen

Thuisladen van de zakelijke elektrische auto: hoe zit het met de vergoeding?

Woensdag 7 mei 2025

Steeds meer werknemers rijden in een elektrische auto van de zaak. Het opladen van deze voertuigen gebeurt niet alleen bij openbare laadpalen, maar ook thuis. Dit roept vragen op over de vergoeding van de stroomkosten door de werkgever. De Belastingdienst heeft recentelijk zijn standpunt verduidelijkt over hoe deze vergoedingen op een praktische en fiscaal correcte manier kunnen worden geregeld.

Bron

Belastingdienst kennisgroepen)

Wat mag de werkgever vergoeden?
Werkgevers mogen de daadwerkelijke kosten vergoeden die werknemers maken voor het opladen van de zakelijke elektrische auto thuis. Deze kosten omvatten:

  1. Het variabele leveringstarief per kWh.

  2. Energiebelasting.

  3. Vaste leverings- en transportkosten, naar rato van het verbruik.

  4. Eventuele afschrijvingskosten van zonnepanelen, indien van toepassing.

In 2025 bedraagt de gemiddelde stroomprijs in Nederland ongeveer €0,26 per kWh, inclusief belastingen . De energiebelasting op stroom is vastgesteld op €0,12286 per kWh. (Bron: Pure energie)


Wat als de vergoeding te hoog is?
Wanneer een werknemer een hogere vergoeding ontvangt dan de werkelijke kosten, wordt het meerdere beschouwd als belast loon. Voor directeur-grootaandeelhouders (DGA's) kan dit zelfs worden aangemerkt als een uitdeling van winst, wat fiscale consequenties heeft.


De praktische oplossing van de Belastingdienst
Om administratieve lasten te verminderen, biedt de Belastingdienst een praktische oplossing:

  • Werkgever en werknemer sluiten een overeenkomst voor een vaste vergoeding per kWh, gebaseerd op een marktconform tarief op het moment van afsluiten.

  • De werknemer houdt het aantal thuis geladen kWh bij, bijvoorbeeld via een laadpaal met registratie.

  • De afgesproken vergoeding wordt gedurende de looptijd van de overeenkomst toegepast, mits deze niet hoger is dan de werkelijke kosten.

Een voorbeeld: Op 1 september 2024 spreken werkgever en werknemer een vergoeding af van €0,26 per kWh, gebaseerd op de marktprijzen op dat moment. Deze afspraak geldt tot 1 september 2025 en wordt als zakelijk beschouwd. 


Conclusie
Het vergoeden van thuislaadkosten voor een zakelijke elektrische auto vereist zorgvuldigheid om fiscale risico's te vermijden. Door gebruik te maken van de praktische oplossing van de Belastingdienst kunnen werkgevers en werknemers op een eenvoudige en verantwoorde manier afspraken maken over deze vergoedingen.


Vragen?
Toch nog niet helemaal duidelijk of heb je specifieke vragen over dit onderwerp? Bel gerust naar ons kantoor en vraag naar Cor via +31 344 621 222.

 

Bron: | 07-05-2025

Cover voor Thuisladen van de zakelijke elektrische auto: hoe zit het met de vergoeding?

Steeds meer werknemers rijden in een elektrische auto van de zaak. Het opladen van deze voertuigen gebeurt niet alleen bij openbare laadpalen, maar ook thuis. Dit roept vragen op over de vergoeding van de stroomkosten door de werkgever. De Belastingdienst heeft recentelijk zijn standpunt verduidelijkt over hoe deze vergoedingen op een praktische en fiscaal correcte manier kunnen worden geregeld. (Bron: Belastingdienst kennisgroepen)

Wat mag de werkgever vergoeden?
Werkgevers mogen de daadwerkelijke kosten vergoeden die werknemers maken voor het opladen van de zakelijke elektrische auto thuis. Deze kosten omvatten:

  1. Het variabele leveringstarief per kWh.

  2. Energiebelasting.

  3. Vaste leverings- en transportkosten, naar rato van het verbruik.

  4. Eventuele afschrijvingskosten van zonnepanelen, indien van toepassing.

In 2025 bedraagt de gemiddelde stroomprijs in Nederland ongeveer €0,26 per kWh, inclusief belastingen . De energiebelasting op stroom is vastgesteld op €0,12286 per kWh. (Bron: Pure energie)

Wat als de vergoeding te hoog is?
Wanneer een werknemer een hogere vergoeding ontvangt dan de werkelijke kosten, wordt het meerdere beschouwd als belast loon. Voor directeur-grootaandeelhouders (DGA's) kan dit zelfs worden aangemerkt als een uitdeling van winst, wat fiscale consequenties heeft.

De praktische oplossing van de Belastingdienst
Om administratieve lasten te verminderen, biedt de Belastingdienst een praktische oplossing:

  • Werkgever en werknemer sluiten een overeenkomst voor een vaste vergoeding per kWh, gebaseerd op een marktconform tarief op het moment van afsluiten.

  • De werknemer houdt het aantal thuis geladen kWh bij, bijvoorbeeld via een laadpaal met registratie.

  • De afgesproken vergoeding wordt gedurende de looptijd van de overeenkomst toegepast, mits deze niet hoger is dan de werkelijke kosten.

Een voorbeeld: Op 1 september 2024 spreken werkgever en werknemer een vergoeding af van €0,26 per kWh, gebaseerd op de marktprijzen op dat moment. Deze afspraak geldt tot 1 september 2025 en wordt als zakelijk beschouwd. 

Conclusie
Het vergoeden van thuislaadkosten voor een zakelijke elektrische auto vereist zorgvuldigheid om fiscale risico's te vermijden. Door gebruik te maken van de praktische oplossing van de Belastingdienst kunnen werkgevers en werknemers op een eenvoudige en verantwoorde manier afspraken maken over deze vergoedingen.

Vragen?
Toch nog niet helemaal duidelijk of heb je specifieke vragen over dit onderwerp? Bel gerust naar ons kantoor en vraag naar Cor via +31 344 621 222.

 

Bron: | 07-05-2025